Oktober 21, 2009

Pemangku Raja bimbang kadar jenayah Kelantan meningkat


KOTA BHARU: Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra Sultan Ismail Petra, hari ini melahirkan kebimbangan peningkatan isu gejala sosial dan jenayah di negeri ini dan mahu tindakan dilakukan segera bagi menangani masalah berkenaan. Baginda bertitah, masalah penagihan dadah umpamanya bukan saja berlaku di kawasan bandar malah menular ke kawasan pedalaman, membabitkan golongan remaja bawah umur.


"Beta difahamkan bahawa dari tahun 2004 hingga akhir 2008, Kelantan didapati berada di tempat ketujuh berbanding di negeri-negeri lain," titah baginda ketika menyempurnakan perasmian persidangan ketiga (Belanjawan) penggal kedua Dewan Negeri Kelantan Ke-12 di Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini.


Tengku Muhammad Faris Petra bertitah, semua pihak hendaklah memandang serius masalah itu kerana ia ibarat virus, yang jika tidak dicegah akan menular dan merosakkan generasi akan datang. Masalah kelembapan industri perindustrian turut menarik perhatian baginda, yang menyifatkan keadaan itu masih boleh dipertingkatkan lagi dengan mengenal pasti tapak-tapak baru bagi kawasan perindustrian. "Beta dimaklumkan Kelantan menerima peruntukan sebanyak RM14.7 juta bagi program menaiktaraf infrastruktur asas kawasan perindustrian sedia ada di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) seperti di jajahan Kota Baharu, Pasir Mas, Jeli dan Tumpat.


"Beta berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan dengan peruntukan yang disalurkan dan diharap dapat menarik minat pelabur luar dan seterusnya menjadikan sektor perindustrian sebagai sektor yang lebih proaktif," titahnya. Mengenai sektor pelancongan, baginda menyarankan supaya kerajaan negeri mengenalpasti sumber-sumber pelancongan baru seperti pelancongan bulan Ramadan dan pusat pengajian pondok yang boleh dieksploitasi bagi tujuan itu.


Baginda turut menyarankan supaya penggunaan teknologi moden berskala besar dan berorientasikan eksport dapat digunakan bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti produk pertanian bermutu tinggi. Mengenai pelan pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), Tengku Muhammad Faris Petra, mahu kerajaan negeri memberi kerjasama penuh kepada kerajaan Pusat untuk menjayakan projek ECER termasuk menjadikan kawasan Tok Bali-Besut sebagai "zon ekonomi istimewa".


Baginda turut menegur kelewatan beberapa projek pembangunan di Kelantan walaupun tempoh RMK-9 akan berakhir tahun depan. Persidangan dewan bersambung esok dan akan berakhir Rabu depan. 

Tiada ulasan: