Oktober 26, 2009

Songkran di Tumpat




SONGKRAN atau tahun baru mengikut kalendar masyarakat Siam adalah pesta utama disambut meriah penduduk Thailand, pertengahan April setiap tahun.Warisan budaya ini kini menjadi antara tarikan pelancongan utama negara gajah putih itu.

Tanpa mereka sedari, perayaan itu juga disambut penuh tradisi di wat utama di Tumpat, Kelantan.Walaupun perayaan ini berbentuk agama kini ia lebih komersial dengan pesta menjirus air dan membaling tepung selain persembahan hiburan.Setiap tahun, sambutan Pesta Songkran di Tumpat menarik ribuan pengunjung. Warga Thai sanggup menyeberang sempadan untuk merasai kemeriahan sambutan tahun baru ini.

Berbeza dengan penduduk Thailand, masyarakat Siam kelahiran Malaysia bertutur menggunakan dialek Tak Bai, sempena nama pekan kecil di wilayah Narathiwat, di selatan negara jiran itu.Kebanyakan daripada mereka mengamalkan ajaran Buddha seperti di Thailand yang dapat disaksikan menerusi beberapa wat utama yang dibina di Tumpat. Kampung Bukit Tanah di Tumpat pula menempatkan kuil bot naga atau Wat Mai Suvankhiri yang dibina atas tapak seluas empat hektar.

Kompleks ini memiliki dua bangunan utama dengan kuil utama dihiasi replika bot naga yang besar. Dua naga menjadi penjaga di pintu masuk, setiap satunya sepanjang 150 kaki panjang menjadi tarikan utama pengunjung ke tokong ini. Jika berhasrat melawat di wat di kawasan Tumpat ini, pastikan anda tarikh lawatan anda kena pada perayaan untuk merasai sendiri pengalaman menyambut tahun baru Thai atau Songkran di negara sendiri.

Budaya masyarakat Siam turut diserap kepada cara hidup Melayu Kelantan menerusi makanan seperti cholek, sajian yang dimakan dengan sos seperti cholek ayam, cholek perut, cholek pelepong dan paling popular, cholek buah-buahan seperti mangga.

Som tam pula adalah salad betik yang memiliki gabungan rasa masin, masam dan pedas. Ramuan utama digunakan termasuk sos soya, betik muda, kacang tanah, sos ikan, cili dan perahan limau. Semua ditumbuk dalam lesung menghasilkan sajian pelbagai rasa.

Pertunjukan seni berasal dari Siam yang dikatakan memiliki unsur pemujaan seperti main puteri dan menora tidak dibenar dipertontonkan kepada awam. Namun, ada mengatakan ia masih boleh ditonton dalam kumpulan kecil di kawasan pedalaman.

Selain wat, Kelantan turut memiliki kuil berusia lebih 500 tahun dibina pendatang Hakka terawal di Kelantan. Festival selama sebulan ini diadakan sekitar Mac menarik kunjungan pelancong ke kawasan perkampungan dekat bandar Gua Musang ini.

Tiada ulasan: